23 Ocak 2011 Pazar

BAKIŞLARIN MİLLİYETİ

Yıllar yıllar önce Alman erkek arkadaşımla Türkiye’yi dolaşıyorduk. Otobüslerde muavinler, yolcular tarafından bacı sınıfına sokulmaktan fena halde sıkılınca “gavur” rolü oynamaya başladım. Rahat da ettik. Ta ki yüzüp yüzüp kuyruğuna geldiğimiz bir yerde verilen molada bize çay ısmarlayan bir erkek yüzüme dikkatle bakıp “Sen Türksün!” diyene kadar.

Emin bakışının ağırlığı altında oyunum dağılmış, hiç inandırıcı olmayan bir “Anlamadım?” gevelediğimde müzayede çekicini indirir gibi, “Türk bakıyor gözlerin!” dedi.

Adam, bilmeden bildiğimiz şeye adını koymuştu, bana da koydurmuş oldu.

Bakışa rengini, doygunluğunu, derinliğini veren milliyet değilse de kültür.

Dün vapurda, yüksek sesleriyle kalabalığın geri kalanına denk 5-6 kişilik Amerikalı bir grubu bu gözle seyrettim. İki esmer, sakallı adam dışında sarı kafalar. Yüksek sesleri ne kadar etrafı silen kaba özgüven belirtisi ise mavi gözlerinin duruluğu o kadar yazılmaya başlanmış-başlanmamış bakir defter boşluğundaydı. Baktığının yüzeyinde kalan. Saf, açık, hafif ürkek. Yanlarındaki esmer adamlarsa bir yandan sular seller gibi Amerikanca şakıyadursun, gözleri Ortadoğu konuşuyor, yüzeyi hızla tararken neredeyse aynı anda “ciğer okuyorlardı.”

Bakmakla kalmayan, uzanıp dokunan, derinlere süzülen, konuşmaya katılan, dili kenara itip kalanı kendi anlatan gözler.

Bizim gözler..

2 yorum:

  1. EVET!! bunu bir tek ben mi farkettim diye dusunurdum hep. Seneler once Amerikali arkadaslarim ben ve bir Turk daha cekilen bir resmi masama koymustum, o resme bakarken bu gercegi farkettim. Bizim gozler cok sey anlatiyor, sicak bakiyo, sanki her an resimden firlayip biseyler anlatmaya basliycakmis gibi. Amerikalilarinki ise resmin karesi ile birlikte donup kalmis gozler..
    Cok ilginç!!

    YanıtlaSil
  2. gozler sadece turk diil, icabinda kapalicarsi da bakabiliyorlar:) simdi biz santa fe'de gidiyoz bir arkadasla, bir hatira saticisina girdik. daha dukkana adim atar atmaz aninda aha bu turk dediydi arkadasim. adam lubnanli cikinca ben kazandim sandiydim ama neticede adamin atasi dedesi turk ciktiydi. ama tanimak icin de turkce bakmak lazim belki. ben rengi ortadogulu onu gordumdu ama turk baktigini anlamadimdi. yoksa amerikan bakisi gibi yuzeyellesmis miyim???? nayir, olamaz. olmasin.

    YanıtlaSil